Step: Investerede og trak det meste af efterbehandlingen hjem – med godt resultat.

Det tidligere Svendborg Tryk, som var en del af Fynske Medier (i dag Jysk Fynske Medier), hedder nu Step.

Step blev en realitet i september 2016, da Jysk Fynske Medier blandt andet havde opkøbt et reklamebureau, en brokervirksomhed- og en indoor-marketingvirksomhed. Alt andet end selve avisproduktionen blev lagt over i Step, som i dag består af seks afdelinger. Blandt andet produktion, som foregår på trykkeriet i Svendborg og i skiltevirksomheden i Odense.

Jan Scheby Olsen er produktions- og logistikchef for produktionen, hvor der er er investeret kraftigt de seneste år.

Stitchlineren er huset mest populære maskine.

Da jeg sidst besøgte trykkeriet, for 8 år siden, var det i anledning af, at de netop havde fået to nye Heidelbergmaskiner installeret. De står naturligvis stadig i produktionshallen. Men nu er der også kommet en ny iGen digital produktionsprinter til. Den afløste en tidligere iGen med integreret efterbehandling. Da der skulle nyinvesteres var det et ønske, at der blev opnået en større fleksibilitet, så der blev samtidig investeret i en Horizon Stitchliner 5500.

– Dengang vi skulle investere i en løsning til hæfteproduktion, og vi havde besluttet os for Stitchlineren, lovede jeg. at det ville blive den mest populære maskine i huset. Og det holdt, fortæller Jan Scheby Olsen.

Falseprocessen afløses nu af ekstra skæring, som er væsentlig mindre ressourcekrævende. Det betyder, at flere og flere jobs finder vej til denne løsning hos Step, og dermed øges produktiviteten og effektiviteten i produktionen.

– Stitchlineren er hurtig, og næsten selvkørende. Den passer perfekt til vores produktion, kommenterer Jan Scheby Olsen.

En ny boggade fjernede behov for at sende mange opgaver ud af huset til bogbind.

Men for at trække flest mulige opgave ind i huset, er der også investeret i en boggade fra Horizon, en CABS 4000S-løsning med 12 pålægger-stationer. Og så er der endda gjort plads til yderligere seks. Det er en lang sag, og den kan blive endnu længere.

Step havde ingen limbindererfaringer inden de fik den nye fuldautomatiske boggade installeret, men alt omkring implementering, håndtering og generel produktion er foregået ukompliceret. Tidligere blev opgaverne out-sourcet. I dag produceres in-house oplag fra ganske få styk og op til 100.000+, hvis det giver mening i forhold til produktionen. De helt store oplag kan tage lidt tid, da det maksimale output er 4.000 eksemplarer i timen.

– Boggaden har indfriet formålet. Frem for at oursource mange opgaver, har vi nu trukket det meste ind i trykkeriet, når det drejer sig om softcover, som er det vi producderer mest af. Vi investerede også i en ekstra B1 falsemaskine og en kacheringsløsning ligeledes fra Horizon, fortæller Jan Scheby Olsen.

Frank Mailind fra Horizon i produktionshallen hos Step i samtale med Jan Scheby Olsen

Frank Mailind fra Horizon i produktionshallen hos Step i samtale med Jan Scheby Olsen.

– Horizon udfylder et hul i markedet mellem det mindre ”kontor”-udstyr og det store og tunge traditionelle udstyr, kommenterer Frank Mailind fra Horizon, som også var på besøg hos Step. Eksempelvis er boggadens treskærer af nyeste teknologi, som har fuldautomatisk indstilling, og arbejder uden matricer. Dette giver en betydelig hurtigere omstilling end på traditionelt udst

Udvikler sig sammen med kunderne.

Step-trykkeriet udvikler sig sammen med kunderne, og investeringerne afspejler den strategi, der bliver lagt for at imødekomme kundernes behov bedst muligt.

Et eksempel på hvordan Step har udviklet sig sammen med en kunde er deres online bestillingssystem, som er målrettet DTU og deres Ph.D-studerende, som kan bestille deres Ph.D-afhandlinger online med designskabeloner. Det er en succes, og der produceres rigtig mange afhandlinger.

Der produceres mange bøger. Mest i mindre oplag, men der kan også køres ret store oplag inhouse.

– Vi siger ikke nej til opgaver, heller ikke store. Men vi bruger eventuelt eksterne leverandører, hvis vi ikke har kapacitet hos os selv, eller hvis produktionen ikke matcher vores set-up, siger Jan Scheby Olsen.

Digital produktion er nu over 10 procent.

Den største del af produktionen sker stadig med offset, men den digitale produktion udgør dog over 10 procent – lige i området omkring 15. Det betyder også, at der nu skal udarbejdes to miljøregnskaber.

– Vi vil fortsætte med at se markedet an, og lægger en strategi, så vi fortsat imødekommer kundernes behov, slutter Jan Scheby vores samtale.

 

Tekst og billeder: Lis Lykke, Print og Medier

Januar 2018